APT (Advanced Passenger Train), Velká Britanie

 

Velká Britanie, vlaková souprava APT (Advanced Passenger Train, česky: Pokročilý Osobní Vlak),
v 70. letech vyvinula společnost British Rail tzv. naklápěcí vozy.
(foto: Wikimedia Commons, nahrána 9.11.2006, make-up Josef Kreuz, CZ200926)

   Britské dráhy řešily problém, jak přilákat cestující. Měli hustou síť železnic, ale zastaralou, se spoustou zatáček. Počet cestujících klesal a v roce 1965 dosáhl stejné úrovně jako v roce 1895. 

Všude ve světě se budovaly rychlostní tratě, v Británii to byl problém. Proto vymysleli vlak APT (Advanced Passenger Train), kde byl poprvé využit náklon vagónů. Tak bylo možno jezdit na stávajících tratích rychlostí kolem 200km/h. Jenže komerční start v roce 1979 se nepovedl. Lidé si stěžovali na závratě a systém náklonu měl poruchy. Dílo zkázy dokonal tisk. 

V roce 1984 byl patent na vlaky APT prodán do Itálie společnosti Fiat. Ta ho zdokonalila a vzniklo Pendolino. V roce 2002 se pak objevilo na britských tratích London – Glasgow. 
To jsou ale paradoxy.

Text: Jan Šrajer
*

Podívat se v Google Earth: železniční stanice London Euston

Podívat se v Google Earth: železniční stanice v Glasgow (Skotsko)


**

Poznámka:

Třída 390 Pendolino je jednou z nejrychlejších elektrických jednotek ve Velké Británii s konstrukční rychlostí 225 km/h., ovšem jízda je omezena kolejovými zabezpečovacími systémy, které omezují provoz vlaků na maximální rychlost 200 km/h. Zajímavá je historie naklápěcích vlaků (anglická verze Wikipedia).

Joska, CZ200926



Doporučené

Obrázek

PENDOLINO

Obrázek

EDITORIAL