EDITORIAL


RegioNova v traťovém úseku Čachnov – Krouna, za přejezdem silnice I/34 (Krouna – Borová),
železniční trať 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče).

Faktografie k úvodní fotografii

Na fotografii osobní vlak 15358 na železniční trati 261 (Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče) s odjezdem v 17:18 hodin ze železniční stanice Čachnov směr bývalá železniční stanice Krouna (dříve několik staničních kolejí, nákladová rampa a obsluha výpravčím, v současnosti pouze jedna průjezdná kolej, u ní železobetonová stříška pro čekající na vlak). Motorová jednotka se dvěma vozy s názvem Regionova je provozována národním dopravcem České dráhy (ČD).

Závory a výstražné zařízení byly na železniční přejezd namontovány na přelomu roků 2018 a 2019, původně tam bylo jen to výstražné zařízení. Rozhodně to bylo dobré rozhodnutí, přejezd je značně frekventovaný, tedy silničními vozidly, těmi železničními je to "slabší", nicméně je bezpečnostní "bonita" místa značně posílena. A to je skvělá zpráva jak pro silniční, tak i železniční dopravu!

Fotolokace

Krouna / palouky (Mapy.cz, vlastní bod), Pardubický kraj České republiky, přírodní oblast Železné hory

*

EDITORIAL

   Editorial číst nemusíte, ale můžete, aby bylo provždy jasno... Co by to bylo za blog, aby neměl nějaké úvodní slovo editora. Blog vznikl zcela náhodou a následně i ten editorský úvodník. Jak to tedy bylo a proč je v úvodu fotografie motorové jednotky zvané RegioNova.

V květnu 2019 jsem zastavil nad Krounou v Pardubickém kraji. Pěkně v polích, se svoji přítelkyní Sárou, abych se rozhlédl do krajiny. A ejhle, zahoukal vlak a hned se také objevil v údolí pode mnou, na železniční trati 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče). Byl to "courák" neboli osobní vlak od Čachnova, v podvečer se vracející z Borové u Poličky. Projel mezi sklopenými závorami, kde křižuje silnici I/34 v úseku Borová – Krouna a po které jsem před malou chvíli i já přijel. 

RegioNova si to pěkně pomaloučku "šinula" po klikatící se železniční trati. Slovo "šinula" mne utonulo v mysli z dob mých klukovských. Je odvozeno od označení koleje jako tzv. šíny, snad to dnes nebude takový neznámý pojem. U nás doma se běžně mluvilo o "šínách" a nikoliv o kolejích. Koukal jsem na ně z okna domu, kde bydlela nejdříve moje babička, když na stará kolena opustila Prahu v poválečném Československu, ale o tom někdy jindy a určitě v jinak laděném blogu, nikoliv v tom "železničním". 

Tak ten motorový vláček, na úvodním snímku výše (a jehož modifikaci můžete vidět částečně také v úvodu celého blogu a v tomto článku o něco níže v celém rozsahu), mne ten den připomenul, že mám telefonovat kamarádovi. Chtěl totiž konzultovat svůj záměr napsat příběh z prostředí americké železnice, jakéhosi závodu mezi vlakem taženým parní lokomotivou a automobilem. Mobilem jsem se proto s ním spojil a nějakou dobu jsme vedli řeč o všem možném, také kolem onoho příběhu. Hlavním motivem byl vlak tažený parní lokomotivou a uhánějící krajinou někde na severoamerickém kontinentu, dle mého kamaráda po nějaké železniční trati od východu na západ.

RegioNova v traťovém úseku Vítanov – Stružinec, před přejezdem u rybníku Jánuš,
železniční trať 238 (Pardubice – Havlíčkův Brod).
U motorové jednotky 814+914 v čele řídící vůz řady 914 042-7 při jízdě k zastávce Stružinec,
v místě, kde opouští Pardubický kraj a vjíždí na území Kraje Vysočina.
(březen 2020, snímek použit pro úvodní stránku blogu) 

Abychom mohli oba (já a kamarád) nějak efektivně modifikovat příběh, navrhl jsem tenkrát další konzultace pomocí blogu. V něm lze rovnou rozvíjet příběh účastí autora i případných spoluautorů na vytvářeném textu, i s fotografiemi a dokumentem, navíc v době, kdy má kdokoliv z nich prostě čas. Je to náramně efektivní řešení, nehledě na to, že text lze, podobně jako u Wikipedie, doplnit odkazy na související informace. Psaní tak jde opravdu tzv. od ruky a rychle pokračuje k nějakému smysluplnému cíli. Sám jsem se naučil používat pracovně blog ke koncipování konceptů článků a jejich úprav právě pro českou verzi Wikipedie.

Proč mne zaujalo téma železné dráhy? S kamarádem jsme se poznali kdysi dávno v České Třebové, na železniční průmyslovce (viz kontaktní web, ovšem pod tímto názvem škola dnes již neexistuje). I když jsme ani jeden nakonec železnici profesně nevěnovali, něco z té železnice v každém z nás zůstalo. Blog jsem skutečně založil, ale nakonec se v něm neodehrála ani jediná konzultace. Proč, to nedovedu zodpovědně říci. 

Po roce "nečinnosti na blogu" jsem chtěl blog prostě smáznout jako nevyužívaný. Zastavila mne však nostalgická vzpomínka na mou dobu "železniční", také fotografie z mého archivu, kdy jsem nadšeně fotil vše se železniční tématikou a nakonec i zvědavost, jak to na železnici a kolem železnice dnes vypadá. Přinutil jsem se ponechat blog na světě a doplňovat do něho občas s tématikou železné dráhy články s fotografiemi a dokumenty.

U fotografie, která mne zůstala ještě z dob existence fotokroužku při železniční průmyslovce v České Třebové, který jsme s kamarádem pilně navštěvovali, jsem si uvědomil, že jde dnes o historickou fotku. Je na ní parní lokomotiva řady 459.0 označovaná kdysi přezdívkou "UNRRA". Ani jedna zmíněná parní "mašinka" se z bývalého Československa nezachovala. 

Několik těch parních "krasavic" jezdilo právě v České Třebové, a já je s kamarádem mohl ještě i pozorovat v kolejišti železniční stanice. Zkonstruována byla v poválečné Evropě, nikoliv v Československu, jak by někdo čekal, ale v lokomotivce ve Velké Britanii, dokonce za pomocí amerických i českých konstruktérů. Ovšem ani ta lokomotivka v anglické části Velké Britanie už dnes neexistuje. Po roce 2000 byl objekt bývalé strojírny Vulcan sanován a nic už nenapovídá, jak slavný podnik to kdysi byl (podrobnosti viz článek v tomto blogu). 

Tak i výše zmíněné skutečnosti jsem vzal v úvahu při rozhodování o existenci tohoto blogu. Když jsem se s trochou melancholie díval na některé ty fotografie, které dokumentovaly moji účast na železné dráze v bývalém Československu, nabyl jsem přesvědčení, že blog se železniční tématikou je to správné, co by tu mělo být. Rozhodl jsem se ponechat blog světu, upravit jej a občas doplňovat. Tak vznikl tento blog. 
 
K editaci blogu

Příspěvky mohou být dokonce od různých autorů, nechal jsem tu možnost podílet se na rozvoji blogu případně dalším spoluautorům, stejně jak to bylo před rokem zamýšleno. Jméno autora lze proto nalézt buď v popisku fotografie nebo pod textem článku. Naopak datum publikování je uvedeno v záhlaví příspěvku.

Publikované příspěvky mohou být kdykoliv aktualizované o další informace, datum poslední aktualizace lze pak nalézt za jménem autora fotografie nebo textu ve formátu CZ+rrmmdd (znamená to za mezinárodní zkratkou státu, kde příspěvek vznikl, označení data aktualizace článku s vyznačeným dvojčíslím roku, měsíce a dne). 

Odkazované stránky v záhlaví blogu 

Domů (návrat na úvodní stránku blogu).
INDEX (blog je propojen, resp. součástí blogu Fotografie & Dokument se širším záběrem článků, v něm je pro oba blogy společný rejstřík příspěvků neboli INDEX rozdělený do pěti částí, články z oblasti železnice jsou uvedeny v kapitole TECHNIKA & DOPRAVA). v něm  se stránkou, resp. skupinou ŽELEZNICE v sociální síti, tam je možné přidávat i další příspěvky podle témat, případně komentáře i k příspěvkům v blogu, ve kterém nejsou podporovány).
Google Earth (blog je propojen s projektem v Google Earth, kde lze zobrazit místa zmíněná v článcích blogu ŽELEZNICE).
Mapy.cz (známá aplikace s vyznačenými železničními stanicemi, samozřejmě je možné tam vyhledávat cokoliv dalšího, je tu pro operativní přístup do map).
Železnice (WP) je trochu zanedbávaný portál o železnici v české verzi projektu Wikipedie.

Odkazy na související informace (blog, facebook, web, atd.)

Odkazy lze vyhledat v levé boční liště blogu po rozkliknutí tlačítka (ikonky) v levém horním rohu úvodní stránky blogu. Obsahem je odkaz mj. na tento úvodní článek blogu, tzv. Editorial, veřejně přístupnou skupinu ŽELEZNICE v síti Facebook, blog Fotografie & Dokument, jehož je i tento specializovaný blog součástí. 

Dále lze v boční liště najít odkazy:
Správa železnic (webové stránky Správy železnic v České republice, je dobré poskytnout přímý vstup na stránky správce železnice, když se blog týká téhož).
ČD (webové stránky Českých drah, jistě je dobré mít web největšího dopravce v Česku hezky po ruce).
AŽD Praha (webové stránky společnosti, jejíž název se odvíjí od automatizace železniční dopravy, a to může být zajímavé sledovat, zejména, když vydává i specializovaný časopis Reportér).
Magazín Pozor vlak (projekt společnosti AŽD Praha v prostředí YouTube a týkající se železnice, ten tu prostě musí být).
**

Změny v blogu jsou samozřejmě vyhrazeny a struktura blogu se může v průběhu času také změnit.
Blog je dále propojen s projektem v Google Earth, umožňujícím rychlou a efektní prohlídku míst a objektů zmíněných v článcích.

Dokument míst a objektů z blogu v projektu Google Earth:   Železnice (blog)

***

Joska, CZ200902

Doporučené

Obrázek

PENDOLINO