Motorová jednotka RegioNova, Krouna

 

Motorová jednotka RegioNova složená ze dvou vozidel,
motorového vozu řady 814 a pevně s ním spojeného řídícího vozu řady 914.
Na snímku v čele řídící vůz 914 050-0, traťový úsek mezi železničními zastávkami v obci Krouna,
železniční trať 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče). 
(duben 2020)

   Motorová jednotka RegioNova složená ze dvou vozů se skládá z motorového vozu označeného řadou 814, s jedním stanovištěm strojvedoucího a pevně s ním spojeného, částečně nízkopodlažního, řídícího vozu řady 914, opatřeného "řídícím" stanovištěm strojvedoucího. 

Motorová jednotka 814+914 je dvoudílná, oba díly (vozy) jsou pevně spolu spojené, proto uvádím dvě řadová čísla 814+914 v označení motorové jednotky jako celku. Například v článku na české Wikipedii je motorová jednotka uvedena pouze číslem řady 814, což však označuje pouze motorovou část (díl, vůz) celé jednotky, a proto je toto označení méně přesné. 

Řadou 814 je totiž označen pouze motorový vůz z celé jednotky (jednotka je vyjádřením kompaktnosti vozidla). Motorový vůz však není určen k samostatnému pohybu v osobní přepravě. Osobní přepravu tak může zajistit jen celá motorová jednotka, tj. ve spojení dvou vozů, motorového řady 814 a druhého nemotorového vozu řady 914. 

Označení motorové jednotky 814+914 je proto přesnější, použité je například i na webu Plzeňští strojvůdci. Označení tak vyjadřuje přímo složení motorové jednotky ze dvou vozidel, i když pevně k sobě spojených, přičemž každé vozidlo nese samostatné číslo tzv. řady. Vůz s vlastním motorem, pohánějícím celou dvoudílnou motorovou jednotku, je označen řadou 814 a vůz bez motoru řadou 914, s řídícím stanovištěm strojvedoucího. Řídící stanoviště strojvedoucího je pak plnohodnotné ke stanovišti strojvedoucího v motorovém voze. 

K otázce na označování řady u trakčních (poháněných) vozidel jsem se zmínil také například v článku týkající se parní lokomotivy přezdívané UNRRA (viz).

Na první fotografii výše je v čelním pohledu řídící vůz řady 914 050-0 a za ním spojený motorový vůz řady 814 050-1 při vjezdu do zastávky (původně železniční stanice) Krouna. Ovšem pozor, v obci Krouna jsou v současnosti dvě železniční zastávky, s názvy "Krouna" (vznikla z původně železniční stanice) a "Krouna, zastávka" (zřízená na původně širé trati v okrajové části obce, viz též informace u popisku třetí fotografie níže). 

Ostatně, na místo bývalé železniční stanice se lze podívat v Google Earth, kde je zřejmé, že se jedná o jednu průjezdnou kolej, u které je zřízena zastávka s přístřeškem pro cestující a nikoliv stanice, u které je předpoklad kolejiště a alespoň nějaké nádražní budovy. 

Poznámka: Kolejiště i nádražní objekty v Krouně byly odstraněny, zmíním též v článku o železniční trati 261.

Podívat se na místo v Google Earth:  železniční zastávka Krouna

RegioNova společnosti České dráhy v barvě Pardubického kraje,
vjíždí do zastávky (dříve železniční stanice) Krouna ve směru od Skutče,
železniční trať 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče).
(duben 2020)


Modifikací zmíněné motorové jednotky 814+914 se stala motorová jednotka řady 814.2, složená ze dvou motorových vozů řady 814 a mezi nimi vloženého, částečně nízkopodlažního, vozu řady 014, tedy bez tzv. řídícího stanoviště strojvedoucího. Vozy jsou opět pevně mezi s sebou spojeny a neschopné samostatného pohybu v osobní přepravě. Motorová jednotka jako celek je tedy složená z vozidel řady 814+014+814 a vytváří tak modifikační řadu označenou 814.2.

RegioNova v železniční zastávce (dříve železniční stanice) Krouna.
Původní železniční stanice byla zrušena, kolejiště sneseno, nádražní budova a skladiště zbořené,
u jedné průjezdné koleje vybudováno zvýšené nástupiště s přístřeškem (železobetonový skelet).
(duben 2020)


Motorové jednotky řady 814+914 vznikaly postupnou modernizací motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010 v letech 2005 – 2012, realizace probíhala ve společnosti Pars nova, působící v oblasti modernizací, oprav a výroby kolejových vozidel v Šumperku.

RegioNova opouští železniční zastávku Krouna ve směru železniční stanice Čachnov,
železniční trať 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče).
(duben 2020)

Konstrukce motorové jednotky


Bude dobré se zmínit o konstrukci motorové jednotky skládající se z pevně spojených dvou vozidel řady 814 a 914 a vzniklé přestavbou dvou původních kolejových vozidel, motorového vozu řady 810 a tzv. přípojného (bez vlastního pohonu) vozu řady 010. 

Motorový vůz řady 814 vznikl přestavbou původního motorového vozu 810 a má tyto části: kabinu strojvedoucího, nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující a další nástupní prostor, z něho lze přejít do zbývajícího prostoru jednotky. Z interiéru původního vozu řady 810 bylo odstraněno WC a víceúčelový prostor před ním, získaná plocha byla využita k umístění sedaček pro cestující. 

Sedačky jsou uspořádány v řadách 2+2, přímo nenavazují na okenní sloupky, celkem má vůz 48 sedadel (v původním vozu 810 bylo 50 sedaček v uspořádání 2+3 a pět sklopných ve víceúčelovém prostoru). Okna s dvojitým zasklením jsou jen částečně stahovací (původně bylo v motorovém vozu řady 810 jedno sklo s větrací klapkou v horní části).

Do motorového vozu řady 814 byl namontován vznětový motor firmy TEDOM a převodovka firmy Voith.

Řídicí vůz řady 914 (viz první foto výše), u jednotek se dvěma vozy, vznikl přestavbou původně přípojného vozu řady 010, přičemž u jednoho čela vozu bylo zkonstruováno stanoviště strojvedoucího pro řízení motorové jednotky, proto bez nutnosti jejího obracení v koncové železniční stanici.

Střední část vozu řady 914 má nízkopodlažní prostor, přístupný je dvoukřídlými tzv. předsuvnými (otevírané vně vozidlové skříně) dveřmi na každé bočnici. V tomto prostoru je místo pro kočárky, jízdní kola, případně invalidní vozíky, je odtud přístupná i bezbariérově jedna kabina WC. 

Z nízkopodlažního prostoru směřují dva schody do zadní části vozu, tam je umístěn velkoprostorový oddíl pro cestující, přechodem mezi vozy lze přejít do motorového vozu řady 814.

Náklady na přestavbu byly asi 20 miliónů Kč pro motorovou jednotku se dvěma vozy, u tří vozové jednotky asi 37 miliónů Kč. Náklady u přestavby jsou menší asi o třetinu oproti případně nakupování nových vozidel, byly proto také rozhodující proč tyto motorové jednotky vznikly, na základě veřejné soutěže vypsané společností České dráhy (odkaz na galerii motorové jednotky RegioNova na webu národního dopravce v Česku).

*

Železniční zastávka (původně železniční stanice ) Krouna,
v záběru vpravo na zvýšeném nástupišti patrný přístřešek pro cestující (železobetonový skelet).
(duben 2020)



Železniční trať 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče), traťový úsek mezi zastávkami v obci Krouna,
pohled ve směru ke Žďárci u Skutče od přejezdu na místní komunikaci z obce k rybníku Panský.
(duben 2020)

**
Recenze a fotografie místa v Google Maps:  zastávka Krouna

Joska, CZ200810

Doporučené

Obrázek

PENDOLINO

Obrázek

EDITORIAL