Lokomotiva 771 (T 669.1)



Lokomotiva řady 771 172-4 v objektu depa kolejových vozidel,
exponát na Den železnice, konaný dne 29. září 2014 v České Třebové.

   Lokomotiva 771 byla u bývalých Československých státních drah (ČSD) označena jako řada T 669.1, v bývalém Československu byly lokomotivy vyráběné na přelomu 60. a 70. let 20. století na Slovensku, v Strojárskych a metalurgickych závodech Dubnica nad Váhom

Lokomotivy byly určeny pro dopravu nákladních vlaků a také posun, lokomotiva na snímku označená 771 172-4 byla zařazena k výkonu služby do Depa kolejových vozidel v České Třebové. Jedná se o lokomotivu motorové trakce s dieselovým motorem a elektrickým přenosem výkonu. 

Modifikace lokomotivy se vyrobily ve velkém počtu pro bývalý Sovětský svaz a označovaly se zkratkou ČME, a proto někdy i ty jezdící v Československu byly podle zmíněné zkratky přezdívány "čmelák". 
*

Faktografie k depu kolejových vozidel v České Třebové

V České Třebové byla první výtopna parních lokomotiv zřízena již v roce 1845 při zprovoznění železniční trati. V dalších letech, jak se provoz rozšiřoval, bylo postupně budováno lokomotivní depo, později označované Depo kolejových vozidel (zkratka: DKV).

DKV Česká Třebová je však situováno již na katastrálním území obce Rybník, které navazuje na severozápadě na město Česká Třebová. Ve 30. letech 20. století byly do provozu zavedeny nové objekty DKV, s věžovým kulatým vodojemem (viz vodojem na Mapy.cz) a velkým zauhlovacím jeřábem, ten byl již v 70. letech 20. století zbořen. 

Uvádí se, že poslední tzv. zatopenou parní lokomotivou v DKV Česká Třebová byla v únoru 1980 parní lokomotiva řady 556.0370, přezdívaná podle zvuku parní houkačky „parník” nebo také "velký štokr" podle automatického přikladače uhlí značky Stocker (jednoslovně "štokr" se pak označovala parní lokomotiva řady 475.1, známá také pod přezdívkou „šlechtična”). 

Všechna depa kolejových vozidel na území Česka byla ovšem od 1. července 2018 organizační změnou zrušena a začleněna jako pracoviště některého Oblastního centra údržby (zkratka: OCÚ) s názvy: Západ se sídlem v Plzni, Střed se sídlem v Praze a Východ se sídlem v Brně. Zjednodušeně řečeno, bývalá pracoviště DKV náleží v současnosti k některému z OCÚ.

**

Joska, CZ200810

Doporučené

Obrázek

PENDOLINO

Obrázek

EDITORIAL